Naamsbekendheid creëren voor jouw sportwebshop
Als net beginnende webshop in de sportbranche kan het soms lastig zijn om je eerste klanten binnen te halen. De concurrentie in deze branche is namelijk enorm en iedereen is meer bezig met zichzelf online vindbaar maken dan ooit. Of je nou sportsupplementen of sportkleding verkoopt, er zijn concurrenten genoeg. Het is daarom belangrijk dat je je op de juiste punten focust in het begin. Zo kan je naamsbekendheid opbouwen en de juiste stappen zetten richting een succesvolle sportwebshop. Dus, hoe zorg je er nou voor dat je je eerste klanten binnenhaalt en, misschien wel net zo belangrijk, hoe zorg je ervoor dat ze blijven terugkomen?
Begin bij zoekmachineoptimalisatie
Als je vindbaar wilt worden voor je eerste klanten zal je moeten beginnen bij misschien wel het belangrijkste onderdeel; Google. Online vindbaarheid is tegenwoordig niet meer weg te denken en ook als beginnende sportwebshop zal je hier veel aandacht aan moeten besteden. We zetten even de belangrijkste punten waarop jij moet letten op een rijtje;
- Zoektermverwerking en –dichtheid
Heb je een sportwebshop in bijvoorbeeld voetbalsokken? Dan is dit natuurlijk de term waarop je gevonden wilt worden. Zorg er dus voor dat deze zoekterm op vele plekken terugkomt op jouw website. Denk hierbij niet alleen aan de paginatitel en omschrijving en de tekst op de pagina, maar ook de URL van je website en alt-tekst van de afbeeldingen.
- Linkbuilding
Google indexeert websites op basis van relevantie en autoriteit. Door de zoektermverwerking wordt je relevant voor iemands zoekopdracht, maar autoriteit is iets wat je opbouwt. Google waardeert dit op basis van verschillende factoren, één daarvan is links naar jouw website. Door (veel) websites te laten linken naar jouw sportwebshop laat je aan Google zien dat je een “autoriteit” bent. Hierdoor zal je hoger gaan ranken op jouw zoektermen.
- User Experience
Zoektermverwerking is erg belangrijk, maar moet niet de reden zijn dat je schrijft. De teksten die je schrijft moeten een antwoord geven op de zoekopdracht van jouw potentiële klant. Door kwalitatieve informatie te geven haal je onzekerheden weg en zal de klant eerder geneigd zijn over te gaan op een koop. Een term die enkel voor zoektermverwerking is geschreven zal dit niet zo snel doen.
Promoot je onderneming offline
Werken aan je online vindbaarheid is belangrijk, maar hier moet niet alleen je focus op liggen. Ook offline kan je mensen bereiken, bijvoorbeeld op een evenement of beurs. Door hier jouw onderneming te promoten door middel van relatiegeschenken met logo zullen mensen je later online gaan opzoeken. Als sportwebshop kan dit bijvoorbeeld ideaal door middel van een Dopper bedrukken met logo. Dit praktische geschenk is door een sporter dagelijks te gebruiken als drinkfles of bidon. Daarbij creëert deze vorm van branding ook nog eens een toename in naamsbekendheid door middel van herkenning van het logo.